Fausta

Fausta (Bischöfliches Dom- und Diözesanmuseum, Trier)

Trier behoort tot mijn favoriete steden, het plaatselijke Bischöfliches Dom- und Diözesanmuseum behoort tot mijn favoriete musea en tot mijn favoriete museumstukken behoort een enorm fresco uit de eerste jaren van de vierde eeuw. Het was ooit de versiering van het plafond in vertrek in een paleisachtig huis dat is gevonden onder de huidige Dom. De archeologen die het ontdekten, vonden niet minder dan de 30.000 fragmenten, zodat het niet vreemd is dat ze er tien jaar over deden eer ze het hadden gerestaureerd.

Het gaat om een verzameling vierkante taferelen – hierboven ziet u er één – waarvan er sommige vrij eenvoudig te identificeren zijn, zoals Amer en Psyche, de twee hoofdfiguren van het mooie sprookje dat is opgenomen in Apuleius’ onvolprezen Metamorfosen van Lucius (ook wel bekend als de Gouden Ezel). We herkennen drie mannen met filosofenbaarden en drie eroten. Drie vrouwenportretten symboliseren de luxe, beschaving en elegantie die – volgens de keizerlijke propaganda – representatief waren voor “het geluk van deze tijd”.

De grootste verrassing was echter het portret hierboven. Het is weliswaar beschadigd, maar er is voldoende van over om vast te stellen dat dit keizerin Fausta was, de dochter van keizer Maximianus en echtgenote van Constantijn. De twee zijn in 307 getrouwd; een van de toespraken die bij die gelegenheid is gehouden, is overgeleverd.

Een kleine drie jaar later stond de jonge vrouw in de Basiliek van Trier, toen de Redenaar van 310 herinneringen ophaalde aan Constantijns expeditie tegen zijn schoonvader. De spreker ging niet al te uitgebreid in op de rol van Maximianus, maar je vraagt je af wat Fausta heeft gedacht over het conflict tussen haar vader en haar echtgenoot.

Advertenties